PARTNERCONTENT

Waardering als hefboom voor meer verbinding op de werkvloer

Op 5 maart vieren heel wat bedrijven ‘Employee Apprecation Day’. Een dag die in het leven werd geroepen in 1995 in de V.S. met als doel de band tussen de werknemer en werkgever te versterken. Intussen wordt deze dag wereldwijd gevierd en krijgt deze dag ook in België meer aandacht. Want zeker door het afstandswerken voelen mensen zich minder gewaardeerd en haalt 33% van de medewerkers minder voldoening uit zijn werk. Meer nog 1 op 3 mensen heeft in de laatste 50 dagen geen enkele waardering meer ontvangen volgens Gallup.

Een van de basisbehoeften van elke mens is om gezien, gehoord en gevalideerd te worden. ‘Hoor je wat ik zeg, heb je mij gezien, ben ik voor jou belangrijk?’ Dat is wat mensen verbaal of non-verbaal uitstralen. De grootste uitdaging van elke leidinggevende is ‘hoe zorg ik voor een sterke band met mijn medewerkers nu mensen zoveel van thuis werken’? Hoe meer onze job wordt beheerst door technologie, hoe belangrijker ‘the human factor’. Nicholas Bloom (Stanford) voorspelt een grote terugval in productiviteit in de komende jaren als wij niet snel actie ondernemen ondernemen omdat mensen ook na de pandemie gedeeltelijk zullen blijven van thuis werken. Back to human dus.

Nathalie Arteel hoef je alvast niet meer te overtuigen hiervan. Samen met haar man en haar team helpt ze met haar bedrijf organisaties een positieve cultuur op te bouwen door meer waardering te tonen en meer betekenisvolle momenten te creëren. Daar hadden we het in deze Brainpickings Podcast met Nathalie overigens ook al over.

Ook Pascale Bergiers, HR manager Daikin AC België, erkent het belang van waardering op de werkvloer en werkt daarvoor samen met Arteel: “Iedere professionele, maar ook iedere persoonlijke mijlpaal in het leven van onze medewerkers zien wij als een moment om hen te waarderen. Maar het gaat verder. We stimuleren onze medewerkers ook om elkaar complimenten te geven via het Recognize Peers programma. Hoe meer momenten van verbinding hoe sterker de band en hoe hoger het engagement. Iedere medewerker krijgt bij Daikin om de 3 maand 13 sterren (onze Blue Stars) om collega’s te waarderen voor iets wat ze gedaan hebben en een wezenlijk verschil heeft gemaakt dat in lijn ligt met de bedrijfswaarden. Dat kan een compliment zijn van een leidinggevende voor een team dat een belangrijk project succesvol heeft afgerond of een dank-je-wel aan een collega die nog een paar uur extra doorgewerkt heeft om een klant te helpen, ook al was dat eigenlijk niet zijn of haar taak. Medewerkers kunnen die sterren omzetten in punten en zo sparen om iets te kopen, voor zichzelf, of voor het team. Niet alleen de persoon die het compliment krijgt, wordt hier blij van, ook de persoon die het compliment geeft én het zet peers aan om ook anderen te waarderen. Want alle complimentjes kan je lezen op het platform. Complimenten krijgen zet aan om ook zelf complimenten te geven. Ook een positief virus is besmettelijk.” Maar het allerbelangrijkste is dat Daikin zo verder bouwt aan zijn positieve cultuur. Vorig jaar heeft Daikin zijn beste resultaten ooit behaald.

“De vele werknemers die zich vandaag inzetten in volle coronacrisis doen dat niet om extra loon te krijgen. Wel omdat ze willen bijdragen, omdat ze zich willen inzetten en omdat ze het verschil willen maken. Je doet er beter aan om zo’n gedrag te versterken en te delen met de ganse organisatie dan mensen een bonus te geven”, weet Nathalie Arteel.

“Going the extra smile noemen wij het en SMILE is een acronym voor Simplicity, Mastery, Initiative, Love, Excellence, deze waarden dienen als een kompas dat je kan vertalen naar gedrag dat iedereen kent. Om dat te laten leven en echt in het DNA van alle medewerkers te krijgen, hebben we ons Recognize Peers programma opgezet. Mensen krijgen sterren die ze op de recognition wall kunnen zetten om collega’s openbaar te bedanken. Want dat is zichtbaar voor iedereen. Die punten zijn een vorm van social recognition gecombineerd met gamification. En met die punten kunnen mensen dan weer cadeautjes, cadeaubonnen, belevenissen kiezen, of het bedrag doneren aan een goed doel naar keuze.

TIP: start alvast met het sturen van een boodschap van waardering en gebruik hiervoor de gratis LuckyBird complimentencards ontwikkeld door Arteel

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER